Nikol Kupková: Automatizace vyhodnocování AdWords kampaní
Jakou jsem zvolila cestu
Vycházela jsem ze dvou zdrojů dat: Google AdWords a Google Analytics a sepsala si hlavní KPI, která každý specialista pravidelně sleduje. Z obou zmíněných nástrojů jsem si stáhla CSV soubory s daty za jeden měsíc a pomocí PG Adminu a PostgreSQL databáze jsem je vyčistila a požadované metriky dala do jedné tabulky.Základní sledovaná KPI
Adwords- prokliky
- zobrazení
- CTR
- průměrná CPC
- cena
- průměrná pozice
- návštěvy
- konverze
- konverzní poměr
- tržba
- průměrná cena konverze (cena / konverze)
- PNO (cena / tržba)
- průměrná cena objednávky (tržba / konverze)
Na začátek trocha ruční práce
Ze všeho nejdřív si nainstalujte PostgreSQL včetně PG Adminu a stáhněte si data z AdWords a Analytics (pokud budete používat jiné metriky, musíte si je upravit ve skriptu).AdWords
Analytics
Bohužel kvůli formátu stažených CSV (budu ráda, když mi někdo vysvětlíte, proč Google dává sloupec pod sloupec) to nepůjde bez předpřípravy.
Soubor z AdWords přeuložte (v poznámkovém bloku, příp. TextEditu) tak, aby jeho kódování bylo UTF-8. Soubor z Analytics otevřete v textovém editoru a smažte hlavičku obsahující informace o exportu (prvních pět řádků) a také tabulku návštěv rozpadlou na dny.
Upravené soubory dejte do jedné složky, ke které bude mít přístup uživatel Postgre (nějaké sdílené).
Zbytek nechte magii
Do PG Adminu zkopírujte obsah (do horního okna v Query Tool – viz obrázek níže) SQL skriptu a spusťte. Pokud by vaše metriky neseděly s těmi, co jsou na obrázcích, musíte je ve skriptu přepsat podle těch vašich.Ve druhém skriptu (níže) změňte cesty k souborům a také spusťte. Vytvoří se vám v dané složce CSV soubor s výslednou tabulkou.
Výsledná tabulka
Pro další použití stačí přeuložit ve vybrané složce vstupní CSV soubory, upravit je a v PG Adminu spustit druhý skript (ten kratší).
Během přípravy projektu jsem došla k závěru, že úplně nejjednodušší a zároveň nejefektivnější by bylo vytvořit si JS skripty, které Google sepsal na míru pro AdWords a Spreadsheets (pro Analytics je tam dokonce zabudovaný doplňek). Na tom bych si ale neprocvičila práci s SQL, což bylo mým cílem při vymýšlení tématu projektu.
Další možností by bylo se pomocí Pythonu (nebo jiného jazyka, který to umožňuje) napojit na API obou nástrojů, pravidelně data stahovat a automaticky exportovat hotovou tabulku.
Co dál
Data z každého měsíce je dobré sbírat do jednoho souboru v Excelu nebo Spreadsheets. Budete mít hezký přehled o tom, jak se vašim kampaním daří.Vedle toho si zkuste tabulky (případně rozšířené o další metriky) jednotlivých časových období nahrát do vizualizačního nástroje a sledovat dlouhodobý vývoj výkonu kampaní. Z těch bezplatných doporučuji PowerBI.
Zkoušela jsem i Google Data Studio, ale hned na začátku mě odradilo, kolik stěžejních funkcí tam chybí. Například tam nenajdete celkové hodnoty, nejde spojovat více datových zdrojů a automatizace reportů jde dělat pouze přes externí nástroje. Je však stále ve vývoji, takže časem to může být všechno jinak.
Na závěr
Díky této práci jsem zjistila, že SQL má své limity v čištění dat, na které se vyplatí umět programovat např. v Pythonu, aby se člověk vyhnul “ruční práci”. Pokud tedy nemáte přístup k nástrojům typu Alteryx nebo Keboola.Možností, jak takový reporting zautomatizovat je opravdu hodně. Ráda bych projekt časem rozšířila o řešení pomocí Pythonu i JS skriptů.
Nakonec chci poděkovat mé mentorce, Monice Kratochvílové z Kiwi, která mě nasměrovala a ušetřila mi spoustu práce hledáním odpovědí na internetu, a příteli Davidovi, který mi pomáhal, když jsem se zasekla. :-)
Zdroje
https://www.postgresql.org/docs/9.6/static/index.htmlhttps://blog.adstage.io/2017/01/17/effective-ppc-reports/
http://www.sqlines.com/postgresql/stored_procedures_functions
Možnosti pro Sklik:
https://petrbures.wordpress.com/2015/12/09/sklik-api/
http://www.zaklik.cz/vyhodnocovani/rozdily-v-mereni-sklik-adwords-analytics/
Skripty pro Spreadsheets:
https://developers.google.com/adwords/scripts/docs/solutions/account-summary
http://tyinternety.cz/prirucka-marketera/prirucka-marketera-moznosti-adwords-skriptu/
Tento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětVymazat